Projecte "La Biodiversitat a les teues mans"

La Direcció general d'Innovació Educativa i Ordenació de la Generalitat Valenciana reconeix el projecte d'investigació i innovació educativa “La *biodiversitat als *teues *mans” realitzat pels alumnes de 1r ESO.

El projecte “La biodiversitat a les teues mans” es desenvolupa en la nostra classe de 1r d'ESO, som 61 alumnes i 3 professores de diferents assignatures encarregades de dur-lo a terme. Pretén donar solució a la nostra falta de coneixement i contacte amb la naturalesa a través de diverses tasques.

La història d'aprenentatge associada a aquest projecte recull continguts molt variats sobre la importància de la biodiversitat, la problemàtica de l'aigua i els plàstics i la contribució de la societat a la sostenibilitat.

Treballem des de l'enfocament dels objectius de desenvolupament sostenibles que són l'eix central del projecte.

El nostre document de registre diari és el portfolio on durant tot el curs hem anat registrant les tasques i les reflexions del projecte. Treballem amb rutines de pensament, mapes de comprensió i activitats experimentals.

Aquesta iniciativa ha permés que dues àrees del centre que estaven infrautilitzades i que eren de ciment i formigó es convertisquen en unes zones més naturals. També ens serveixen d'aules a l'aire lliure per a realitzar diferents activitats. Una és el nostre hort escolar i l'altra *Espai Natura”.

En l'hort escolar cultivem fruites i verdures de temporada. En “Espai Natura” tenim un estany de peixos, un terrari amb tortugues de terra, un estany amb  tortugues d'aigua, conills, cobais, jerbus i pardals de diferents espècies. També tenim uns bancs de cultiu amb plantes autòctones.

Una de les activitats que ens queda pendent és la construcció d'un ecomuro de botelles de plàstic per a recollida d'aigües de pluja. D'aquesta manera aconseguim reduir els residus de plàstic i emmagatzemem aigua per als nostres espais naturals.

Aquests espais els gestionem els alumnes amb les nostres professores. En les hores que tenim assignades de classe venim a cuidar i donar menjar a les tortugues i als peixos, cultivem l'hort i plantem i reguem les plantes que hem decidit treballar en cada grup. A més ens encarreguem de la neteja i manteniment dels estanys i terraris per equips de treball.

Una altra activitat que ens agrada molt és la preparació i disseny de tallers mediambientals que fem per als alumnes del col·legi des d'infantil fins a 6é de primària. En aquests tallers fem ginkanas, scape-rooms i moltes altres activitats, així aprenem la importància de la cura del medi ambient, de la conservació dels recursos naturals i de la sostenibilitat. De manera dinàmica i utilitzant aquests espais naturals acostem la teoria a la pràctica real.

Després d'aquests mesos de treball podem dir que hem aconseguit el nostre primer objectiu: coneixem el nostre entorn natural més i millor. També som conscients de tot el que podem fer en el nostre dia a dia per a ajudar a cura del medi ambient.

“Molta gent xicoteta, en llocs xicotets, fent coses xicotetes, pot canviar el món”.

Coneix més sobre el projecte a través d'aquest vídeo: https://youtu.be/q6OHPh7Y934

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per millorar la teva experiència d'usuari Acceptar Més informació